ادای نذر در قریه کن تاریخچه‌ای طولانی دارد و حتی به قبل از دوره‌ای برمی‌گردد که مردم به فرحزاد می‌رفتند و از آنجا با پای پیاده یا الاغ کرایه‌ای خودشان را به امامزاده داوود(ع) می‌رساندند.

امامزاده داوود(ع)

همشهری آنلاین- بهنام سلطانی: از روزگار قدیم در قریه کن رسم بر این بوده که مردم در روزهای آخر هفته محصولات‌شان را به امامزاده داوود می‌بردند و به‌عنوان نذر بین زائران تقسیم می‌کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

عده‌ای که از تمکن مالی برخودار بودند، ظروف و سماور مسی گران‌قیمتشان را نذر امامزاده می‌کردند تا حاجت‌شان روا شود. برخی قدیمی های کن نقل می کنند که در یک برهه های تعداد ظروف مسی امامزاده به حدی زیاد شده بود که عده دیگری از اهالی به عنوان نذری، سفیدگرها را به انبار امامزاده داوود(ع) می‌بردند تا ظروف مسی را سفید کنند. بنابراین سنت نذری دادن در قریه کن فراتر از یک مراسم آیینی بوده و ریشه در سنت‌ها و سبک زندگی اهالی داشته است.

تاریخچه نذر خاص اهالی کن | فرش قرمز زیر پای زائران امامزاده داوود(ع)

اهالی کن ارادت خاصی به امامزاده داود(ع) دارند و بر این باورند که ادای نذر در امامزاده به مال و زندگی‌شان برکت می‌بخشد. به همین دلیل بسیاری از آنها بخشی از درآمدشان را به این امر اختصاص می‌دهند. اهالی کن، به‌خصوص ساکنان روستای کیگا، از قدیم تبحر خاصی در قالیبافی داشته‌اند و هنوز هم‌ دار قالی در بسیاری از خانه‌های این روستا به چشم می‌خورد. قالیباف ها درآمد زیادی نداشتند اما یک رسم دیرینه بین آنها وجود داشت که نخستین فرش یا قالی را که می بافند نذر امامزاده داوود کنند.

تاریخچه نذر خاص اهالی کن | فرش قرمز زیر پای زائران امامزاده داوود(ع)

قالیباف‌های کن نیت می‌کردند که نخستین قالی را بعد از برچیدن گره‌های‌دار قالی نذر امامزاده داوود کنند و به همین دلیل فرش‌های امامزاده در آن روزگار جملگی نو و پر زرق و برق بوده است. نذر فرش در کن به‌خصوص در روستای «کیگا» تا چند دهه قبل هم رواج داشت، اما بعد از گرانی سرسام‌آور نخ و برچیده شدن دارهای قالی کمرنگ شد و آرام‌آرام از یادها رفت. قدیمی‌ها کن می‌گویند هنوز هم برخی از فرش‌های نذری در صحن امامزاده پهن است و این رسم یا به عبارتی این نذر کم و بیش پا برجا مانده است.

کد خبر 810408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    نذر کاشت درخت و تابلو های راهنمائی استاندارد جهانی هم خوب است.